Folytatódik a közigazgatási informatika reformja

Nyomtatás

Megindult az e-közigazgatás fejlesztése, egységesítik az állami informatikai rendszereket és hamarosan jöhetnek az okos városok.

A Magyarországon egymástól elkülönülten működő 300 informatikai szakrendszert 2018-ig összekapcsolják, ami a vállalkozások versenyképessége, a hatékonyság, és gyorsaság érdekében kulcskérdés – mondta a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára egy május végén megrendezett konferencián Budapesten. Kovács Zoltán A vállalati szektorhoz kapcsolódó közigazgatási bürokrácia csökkentési program kidolgozása című országos konferenciasorozat záró rendezvényén kiemelte: a kormány elkötelezett a bürokrácia csökkentése iránt. 

Január óta több mint 20 konferenciát szerveztek, több mint ezer vállalkozás részvételével. A vállalkozások felvetett jogszabályi problémáit a törvényalkotó kiértékeli, ahogy a közigazgatásban dolgozóktól érkezett 1100 bürokráciát csökkentő javaslatot is – hangsúlyozta. Magyarországon 1952 törvény van hatályban, és 301 törvényerejű rendelet, amit még kimondani is sok – fogalmazott. Rámutatott, az elmúlt fél évben 220 törvényt módosítottak, új ágazati eljárási szabályokat vezettek be, rövidültek az eljárási határidők, de még számos feladat hátra van, amelyek közül a háttérintézmények átszervezését emelte ki.

Okos városoké a jövő

Németh Lászlóné úgy vélte, nincs ma Magyarországon olyan ember, akihez valamilyen módon ne jutottak volna el az olyan fejlesztések, mint a közigazgatási ügyek intézése kistelepüléseken a Magyar Postánál az Agora projekt keretében, vagy a Díjnet Zrt. szolgáltatásai, és a teljes körű online ügyintézés lehetősége a Főgáz csoportnál.

Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a jövő az okos városokban van, egyre több intelligens megoldást fejlesztenek majd, kiemelve a parkolási rendszer, elektronikus jegyrendszer „okossá” tételét. Hozzátette, van üzleti potenciál a mobilparkolásban, egyre több piaci viszonteladó aktív a szolgáltatásban, a korábbi 5–7 mellett már 17-en csatlakoztak. 

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy az állam megkezdte a digitális átállást, megindult az e-közigazgatás fejlesztése, elérhető a digitális aláírás szolgáltatás is.
A Magyar Posta Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában arról beszélt, hogy a csekkek ingyenes bankkártyás befizetésének lehetősége tavaly „évtizedes restancia” volt. A folyamatban lévő fejlesztések közül kiemelte a levél-nyomkövetést. Elmondta, idén nyáron indul az időpontfoglalás: a posta mobil alkalmazásán keresztül lehet sorszámot foglalni.

A bürokrácia foglyai

Szeleczki Zsuzsanna, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adó- és vámszakmai hatósági és felügyeleti ügyekért felelős helyettes államtitkára elmondta: az adóhatóság átalakítása megindult, előtérbe került a piaci szereplők versenyképességének támogatása. 

A közigazgatásban egyedülállónak nevezte a szereplők között kialakult párbeszédet. A már megtett intézkedésekről is visszajelzéseket vár a kormányzat, az állami szerepvállalás újraértékelése történik - húzta alá. Az adóhivatal elkötelezett a megújulás iránt, a vállalkozók támogatása kiemelt feladat - mondta.

György István, Budapest kormánymegbízottja szintén azt emelte ki, hogy a vállalkozók életének megkönnyítése érdekében a bürokrácia csökkentésének folytatódnia kell. Bejelentette, hogy központi gépjármű ügyintézési pontot terveznek nyitni a XVIII. kerületben, amely cégeket fog kiszolgálni.

Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) elnöke arról beszélt, hogy a mindenkori kormányok a bürokrácia foglyai, a bürokráciát Magyarországon 30 éve kiirthatatlan daganatnak nevezte. Úgy vélte, amelyik ország nem tudja a többiekhez igazítani az állam költségét, az az ország megszűnik, kiürül az elvándorlás miatt.

A kormányablakok is megújulnak

A fentiek mellett újabb feladatokkal bővül a kormányablakok tevékenységi köre is, a jövőben például a hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállítása iránti kérelmet is ott lehet intézni. A módosítás értelmében a kormányablakokhoz összesen több mint száz újabb ügyben lehet fordulni. 

Például a fogyatékossági támogatást, vakok személyi járadékát érintő lényeges tények, körülmények megváltozásának bejelentését, a telepengedély kiadására irányuló kérelmeket is fogadják – és továbbítják – a kormányablakok.

A jövőben e-naplóval is teljesíthető lesz az építési tevékenységek bejelentése. A bejelentésről a telek fekvése szerinti általános építésügyi hatóság a készenlétbe helyezett e-naplóból értesül majd. Egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek a 300 négyzetméternél nem nagyobb épületek építése minősül.

 

mti

 

Decrease font size Default font size Increase font size