Óvatosan a termékbemutatókkal!

Nyomtatás

„Fergeteges bemutató”, „ingyenes tanácsadás”, „meggyógyítjuk, megfiatalítjuk, megszépítjük”, „a csodamatrac rendbe hozza”, „Ingyen! Ingyen! Ingyen! Garantált nyeremény!”– ilyen és ehhez hasonló szlogenekkel csábítják – elsősorban az idősebb korosztályt – a vállalkozások bemutatóikra, ahol aztán – ha nem később – kiderül, hogy semmi sincs ingyen, semmi sem garantált, és végképp nem gyógyítja, szépíti, fiatalítja meg az adott termék az erre vágyókat.

Az elmúlt évtizedben gombamód szaporodtak meg azon vállalkozások, melyek úgynevezett üzleten kívüli értékesítésre, azon belül is termékbemutatókra szakosodnak. Ezen cégek célközönsége elsősorban az idősebb, nyugdíjas generáció, nem véletlenül. Ők azok, akik koruknál fogva több egészségügyi problémával küszködnek, akik adott esetben több szabadidővel bírnak, és akik hiszékenyebbek, kevésbé gyanakvóak, mint a mai fiatalok.

A békéltető testületek hivatalos állásfoglalása szerint a tavalyi, törvényerejű szigorítás ellenére ismét megszaporodott a termékbemutatókra érkező panaszok száma. A beérkező levelek átlag 10-15 %-a biztosan erről szól. Mostanában leginkább pulzáló, melegítő matracokat, lábmasszírozó készüléket vagy edénykészletet árulnak méregdrágán. Óriási a csapda, mert ha az ügyfél nem áll el 14 napon belül a szerződéstől, a határidő jogvesztővé válik, és onnantól fogva már egy banknak tartozik.

Sok a panasz arra is, hogy erőszakosan beszélik rá a nyugdíjasokat a szerződés megkötésére, de azt, hogy milyen a légkör egy árubemutatón, a fogyasztóvédők nem vizsgálhatják, viszont a fogyasztóknak tisztában kell lenniük a jogaikkal, hogy bármikor ellentmondhatnak és visszautasíthatják a durva hangnemet. Ha nincs több tanú, nehéz bizonyítani a durvaságot, mert a cégek letagadják.

A fogyasztóvédelmi hatóság szúrópróba-szerűen ellenőrzi a bemutatókat, és az önkormányzat jegyzőjéhez is bejelentést kell tenni a termékbemutatót szervező cégeknek, onnan is várható lenne ellenőrzés. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének elnöke, Baranovszky György szerint a vásárlók sokszor utol sem tudják érni a céget, mert az köddé válik. Nem ritka, hogy a bejegyzett székhelyen egy épülőfélben lévő családi ház fogadja a fogyasztót, vagy a cég addigra már kétszer is átalakult és más vállalkozásként működik. A trükkök gyűjteménye kifogyhatatlan.

Valóban minden árubemutatót előzetesen be kell jelenteni a település jegyzőjének, erősítette meg Kéki Zoltáncímzetes főjegyző. Ha konkrét panaszról érkezik hozzájuk bejelentés, azt továbbítják a kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségének. Élő példa erre egy fóti termékbemutató: a Budapest melletti városban ajándékutalvánnyal, személyes hazugságokkal, aranyos plüssmacikkal és szürreális főzőműsorral verték át a hiszékeny embereket. Többen is vásároltak a trükkös csalóktól, elkelt egyebek között egy takarítógép, egy többszörös áron eladott turmixgép is. A szervező cégről később kiderült, hogy felszámolás és büntetőeljárás hatálya alatt áll, valamint a rendezvényt az illetékes jegyzőnél nem jelentette be

Azt sem szabad elfelejteni, hogy itt több százezer forintos termékekről van szó, amelyet többnyire banki kölcsön segítségével vesz meg a vásárló – megint csak kérdéses, az adott hitelintézet mi alapján vállalja a hitelszerződés aláírását. Nem véletlenül védi mind az Európai Unió, mind Magyarország ezen kereskedelmi tevékenység fogyasztóit kiemelt módon jogszabályai által.

Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály

 

Decrease font size Default font size Increase font size